Positief denken

Positief denken! laat eerst de oorzaken van negatief denken los.

Bewust positief denken kost moeite!

Positief denkenHoe kun je nou positief denken wanneer negatieve gedachten steeds maar weer opkomen? Mentaal kun je leren deze negatieve gedachten te negeren en er bewust een positieve gedachte tegenover te zetten. Of je kunt een ander positief advies toepassen namelijk door je te omringen met positieve mensen. Maar dit kost vaak erg veel moeite. Mede omdat er onder de bewust gecreëerde positieve gedachte vaak een onderliggende of een eerder opkomende negatieve gedachte zit. Wellicht is het eerst goed om te kijken wat in ons deze opkomende negatieve gedachten creëert.

 

Onverwerkte ballast uit het verleden
De ballast die wij met ons meedragen - in het bekende rugzakje - komt voort uit gebeurtenissen die wij meegemaakt hebben in ons leven en tevens gewoon kopie and paste overgenomen hebben van de mensen om ons heen, kranten, TV en internet. Denk bij deze ballast aan angsten, twijfels, onzekerheden, onverwerkte trauma's, negatieve levenspatronen, overtuigingen en programma's. Deze ballast bepaalt hoe wij in het leven staan, denken en handelen. De ballast die jij bij je draagt, trekt als vanzelf negatieve gedachten (vanuit het bewustzijnsveld om ons heen) aan en creëert (elementalen) zo onrust in je hoofd aan. Negatieve gedachten helpen ons zo indirect in te zien hoe wij in het leven staan en wat er onverwerkt in ons zit. Dit is zomaar een mooie positieve gedachte.

Positief denken!Een negatieve overtuiging bijvoorbeeld trekt negatieve gedachten aan. Lijkt iemand op je nukkige baas dan zul je denken bij iemand die op hem of haar lijkt dat deze wellicht ook zo zal zijn. Heb je de overtuiging dat je altijd pech hebt dan zul je bij het kopen van een staatslot hetzelfde denken. Ben je niet bang voor een chiwawa (een klein schoothondje) en op het TV journaal laten ze zien dat een peuter door zo'n hondje gebeten, is zul je wellicht anders denken wanneer je dochter zo'n schoothondje aangereikt krijgt.

Miasma's
Maar er is meer ballast die wij bij ons dragen die mede verantwoordelijk is voor onze negatieve gedachten. Volgens de grondlegger van de homeopathie, Samuel Hahnemann, is een zogenaamd miasma de reden waarom we ziek worden en dat ziektes na behandeling steeds weer terugkomen en ware genezing uitblijft. Het woord 'miasma' komt uit het Grieks en betekent vervuiling, een blokkade voor ware genezing. Een miasma is volgens Hahnemann een energetische vervuiling in onze cellen die we hebben overgenomen van onze voorouders. Deze vervuiling is ooit ontstaan als gevolg van een infectie bij één van onze voorouderen, veroorzaakt door een micro-organisme. De verschillende soorten micro-organismen veroorzaken elk een ander soort vervuiling of blokkade. Op deze wijze heeft Hahnemann drie verschillende miasma's beschreven.

Een miasma, of de blokkade op genezing, wordt actief in ons leven door een trauma, shock of extreme fysieke stress. Het bijzondere is dat een miasma een directe invloed heeft op ons gevoel en onze gedachten: je wordt onzeker en gaat negatiever denken. Kort door de bocht beschreven. Een ziekte wil gevoed worden. En negatieve gedachten voeden een ziekte. Er zijn twee mensen ziek en de één denkt positief en de ander negatief. Bij wie denk je dat een ziekte zich sneller verder ontwikkelt? Er zijn natuurlijk veel factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van een ziekte. Negatieve gedachten horen daar - in mijn ogen - echt bij. Daarnaast motiveert een miasma je dingen te doen die niet echt bij je passen. In mijn boek 'De Jassentechniek' kun je daar meer over lezen.

Vaccinaties
Met een vaccinatie spuit je - bizar genoeg - dus eigenlijk een ziekte in, een miasma! En deze vervuiling kan onze gedachten en wijze waarop wij in het leven staan op een negatieve manier beìnvloeden. Het is inmiddels algemeen bekend dat een deel van de kinderen na een vaccinatie gedragsveranderingen vertoont; hangerig, huilerig, ADHD-achtig gedrag of tekenen van andere klachten als benauwdheid of allergie. Google maar eens op gedragsveranderingen na vaccinatie. Hiermee zeg ik niet dat vaccineren wel of niet goed is. Dat bepaalt een ieder voor zich.

Onbewuste onwil
Moeite met positief denkenMaar er is meer. In mijn blog 'Help, ik wil niet loslaten' leg ik uit dat onze onbewuste onwil negatieve gedachten creëert. Wil je onbewust bijvoorbeeld geen voedende relatie, omdat eerdere relaties vervelend zijn verlopen, zal deze onbewuste onwil gedachten creëren die een eventuele nieuwe relatie ondermijnen. Stel je ontmoet een nieuwe partner. Vaak op basis van aantrekkingskracht of een karmisch verleden. Dan zorgt deze onbewuste onwil voor negatieve gedachten en motiveert je - nogmaals onbewust - zo snel mogelijk op zoek te gaan naar zaken die niet goed zijn aan de ander. Het is dan gewoon wachten tot hij of zij voor het eerst zijn of haar sokken uittrekt of een scheet laat. Deze onwil zorgt er zo voor dat je moeilijker de positieve kanten van je partner kunt zien en denken. Met alle gevolgen vandien.

Positief denken is goed voor je!
Dr. Bruce Lipton, celbioloog, geeft in zijn boek 'De biologie van de overtuiging' aan, dat het niet onze genen zijn die ons gedrag en activering van ziektes bepalen, maar dat de desbetreffende genen worden getriggerd door onze gedachten en overtuigingen en de wijze waarop wij reageren op onze omgeving. Sterker nog, met positieve overtuigingen en gedachten zouden wij onze genetische aanleg kunnen veranderen. De wijze waarop jij in het leven staat, bepaalt zo je gezondheid.

De stap naar positief denken
Positief denken | Jassentechniek helptIn de eerste Jassentechniek workshop leer ik je hoe jijzelf bovenstaande ballast effectief kunt loslaten. Het resultaat is dat negatieve gedachten beduidend minder opduiken en er - als vanzelf - meer ruimte ontstaat voor spontane positieve gedachten. Hierdoor verandert de wijze waarop jij in het leven staat en naar het leven kijkt op een positieve manier. Daarnaast kun je je dit proces ondersteunen door de vele waardevolle positief denken - tips die er zijn. Hieronder volgen er een paar:

  • Zet de TV eens minder vaak aan
  • Omring je met positieve mensen
  • Accepteren van jezelf zoals je bent
  • Vrolijke muziek, dansen en zingen
  • Bewegen en sporten
  • Vertrouw weer op jezelf en het leven

De Jassentechniek helpt je weer positief te denken..