Waarom ben ik zo moe?

Er zijn verschillende oorzaken en redenen waarom wij - zo - moe kunnen zijn. Lees hier waarom jij moe bent en wat je ertegen kunt doen.

Iedereen is wel eens moe. Geloof me, er is altijd een directe of indirecte reden aan te wijzen voor de vermoeidheid die je ervaart. Er zijn vele redenen die kunnen leiden tot vermoeidheid. Hier volgen slechts de belangrijkste redenen van onze vermoeidheid:

Hier eerst een paar bekende redenen die vermoeidheid veroorzaken:

1) Tekort aan vitaminen
Inmiddels is het bekend dat een tekort aan vitaminen en mineralen tot vermoeidheid kan leiden. Om allerlei redenen bevatten groenten, fruit, etc. minder vitaminen en mineralen dan 50 jaar geleden. De oplossing is óf nog meer groenten en fruit nemen of jouw voeding dagelijks aan te vullen met een goede multi vitamine en mineralen. Binnen 2 - 3 dagen zul je merken dat je minder moe bent.

2) Tekort aan water
Water is als het ware het substraat waarmee je de energie die je tot jouw beschkking hebt ook daadwerkelijk kunt ervaren en gebruiken. Dus drink minstens 1,5 - 2 liter water per dag. Dit zorgt tevens voor een goede afvoer van fysieke en energetische afvalstoffen.

3) Handelen tegen je gevoel in
leven en handelen tegen je gevoel in levert jou geen energie op. Sterker nog, het kost je energie en maakt je moe. Dus volg wat meer je gevoel en durf zaken los te laten die je niet voeden. Zie hiervoor mijn andere blog over vermoeidheid en blijf in de flow.

4) Te weinig bewegen
leven is bewegen. Wanneer je dagelijks minstens een half uur actief beweegt, stimuleer jij je immuunsysteem en verminderen de biomarkers die te maken hebben met het degeneratieproces van ons lichaam. Dus wil je fitter worden dan zul je moeten bewegen. Dus pak die fiets, koop een hond of meld je aan bij een sportschool. Hier vind je nog meer tips om gezonder te worden.

5) Slecht slapen
Slecht slapen zorgt er mede voor dat je je moe voelt. Een goede nachtrust geeft energie en houdt je wakker en alert gedurende de dag. Zorgen en piekeren maken het inslapen lastig. De Jassentechniek kan je helpen rust in je hoofd te krijgen zodat je beter slaapt. Wanneer je problemen hebt met inslapen is het raadzaam geen koffie te drinken na de avondmaaltijd.

6) Slechte voeding
Een belangriijk deel van onze levensenergie verkrijgen wij via onze voeding. Goede voeding draagt dus bij aan het minder moe voelen. Algemene voedingtips: Wees een kieskeurige eter, prop jezelf niet vol (voldoende is voldoende) en vermijd - zo veel mogelijk - zogenaamde fast food en 'snelle' suikers zoals in snoep, brood, pasta en rijst. Hierdoor verbetert je gezondheid en energieniveau snel.

7) Zorgen maken!
wanneer je je - terecht of niet terecht - ergens zorgen over maakt, kost dat jou veel energie. Zorgen ontstaan wanneer wij geen vertrouwen hebben in een positieve uitkomst. Vertrouwen zijn wij o.a. in meer of mindere mate kwijt geraakt door eerdere doorgemaakte traumatische - gebeurtenissen. Lees hier hoe je je onverwerkte emotes los kunt laten waardoor jouw vertrouwen vanzelf weer toeneemt en zorgen verminderen.


Nu wat redenen waarvan de symptomen vaak wel herkend worden echter de oorzaken wat minder bekend (en/of erkend) zijn:


8) Verbindingen met andere mensen
Wanneer jij een - beperkende - verbinding met iemand hebt, merk je dat direct. Je wordt namelijk moe wanneer je deze persoon ontmoet, aan de telefoon hebt of aan hem of haar denk (Zie hiervoor ook mijn blog Ex loslaten). Dat komt omdat jij je energie weggeeft aan de ander vanuit gevoelens als: schuld, verantwoordelijkheid en afhankelijkheid. Je koopt de ander als het ware om met je eigen energie. Tijdens een Jassentechniek workshop leer je de innerlijke onderliggende redenen van deze beperkende verbindingen los te laten. Hierdoor geef jij jouw energie niet meer weg.

9) Vermoeid door de ballast die jij bij je draagt!
Wist jij dat de oorzaak van levensklachten zoals VERMOEIDHEID, spanning, stress, overgevoeligheid, doelloosheid, somberheid en veel andere lichamelijke, mentale en sociale klachten vaak direct terug te voeren zijn naar de emotionele en mentale ‘ballast’ die jij met je meedraagt? Denk hierbij aan beperkende en verkrampende gevoelens, angsten en overtuigingen.

De 'ballast' die jij bij je draagt, bepaalt direct hoe jij je voelt, denkt, gedraagt en handelt in jouw leven. Het bepaalt wat jij als persoon 'uitstraalt' naar anderen en mede wie en wat jij aantrekt in jouw leven. In onze Jassentechniek workshop ', leer jij jouw ballast gericht en effectief zelf los te laten.